Japońska zupa miso - czym jest i jak ją jeść?

Japońska zupa miso - czym jest i jak ją jeść?

 

Kuchnia japońska cieszy się coraz większą popularnością na całym świecie. Sushi, sashimi, ramen czy onigiri mają już całą rzeszę miłośników i na stałe wpisały się do codziennego menu wielu Europejczyków. To samo można powiedzieć o japońskiej zupie miso. Jej smak, aromat i apetyczny wygląd z roku na rok zachęcają nowych smakoszy do rozpoczęcia lub kontynuowania swojej przygody z kuchnią japońską.

Jeśli zastanawiasz się co to jest zupa miso i czy warto jej spróbować, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Znajdziesz w nim informacje na temat pochodzenia, składników i właściwości zdrowotnych tego japońskiego przysmaku. Przeczytaj, a dowiesz się jak jeść zupę miso i dlaczego warto znaleźć dla niej miejsce w swojej diecie. Przyjemnej lektury!

Japońska zupa miso - co to takiego?

Miso-shiru, czyli tradycyjna japońska zupa miso to danie spożywane w Kraju Kwitnącej Wiśni w charakterze dodatku do posiłku (w tym również śniadania). Japończycy jedzą ją praktycznie codziennie, a jej smak, konsystencja i składniki różnią się w zależności od indywidualnych upodobań, regionu i pory roku. Bazą zupy miso jest bulion dashi z dodatkiem, popularnej w kuchni japońskiej, pasty sojowej miso. Zgodnie z tradycją powinny znaleźć się w niej również sezonowe warzywa, owoce i ryby, a także wodorosty, tofu i grzyby.

Jakie składniki znajdziemy w zupie miso?

Cechą charakterystyczną japońskiej zupy miso jest odwzorowanie przez nią pór roku za pomocą składników i smaków. Bazą dania jest bulion doprawiony fermentowaną pastą miso powstałą z ziaren soi, a także ryżu, jęczmienia, soli i drożdży. W zupie miso znajdziemy dosłownie każdy typowy dla kuchni japońskiej składnik, w tym ryby, owoce morza, wodorosty, grzyby, ziarna, owoce i warzywa (zarówno w postaci surowej, jak i fermentowane czy kiszone). Wegetariańska zupa miso nie może obyć się bez twarożku tofu, który idealnie równoważy intensywny smak niektórych składników potrawy, w tym m.in. cebuli siedmiolatki.

Zupa miso - co nieco na temat historii potrawy

Za początek istnienia tradycyjnej pasty miso, wykorzystywanej do przygotowywania japońskiego przysmaku, uznaje się rok 701, kiedy to po raz pierwszy w kodeksie administracyjnym Chin pojawiło się hasło “mishou”, które później przerodziło się w “misho”, aby w ostateczności przybrać współczesną formę “miso”. Początkowo traktowana jako towar luksusowy, z którego mogła korzystać jedynie elita, pasta miso z czasem stała się znacznie bardziej przystępna i popularna wśród niższych warstw społecznych. Na przestrzeni lat razem z buddyzmem przywędrowała do Japonii, gdzie nieco zmodyfikowano jej recepturę, w wyniku czego współcześnie znana nam pasta, a także przygotowywana w oparciu o nią zupa miso, uznawane są za elementy kultury japońskiej.

Zupa miso - właściwości zdrowotne

Zupę miso warto włączyć do swojej codziennej diety nie tylko ze względu na jej niepowtarzalny smak, lecz również dlatego, że jest wyjątkowo zdrowa. To prawdziwa bomba antyoksydantów gwarantująca dobre samopoczucie i młody wygląd. Jest lekkostrawna, niskokaloryczna, dodaje energii i rozgrzewa. W zależności od tego jakie składniki wykorzystamy do jej przygotowania, w zupie miso znajdziemy szereg witamin i mikroelementów, a w tym m.in. wapń, żelazo, potas, witaminy z grupy B, witaminę C i witaminę D. Jest ona również cennym źródłem aminokwasów i kwasów fenolowych. To wyjątkowo pożywne danie o wybitnie pozytywnym wpływie na ludzki organizm.

Jak jeść japońską zupę miso?

 

Wiele osób zastanawia się jak prawidłowo jeść zupę miso. Otóż najlepiej w pierwszej kolejności wyłowić wszystkie stałe elementy zupy za pomocą pałeczek, a następnie wypić ją prosto z talerza. Najlepiej również zamiast podejmować się samodzielnego przygotowania zupy miso skosztować tej przygotowanej przez profesjonalistów, np. w naszej restauracji japońskiej Sushi Art na ul. Zgierskiej w Łodzi. Wyłącznie wówczas można mieć bowiem pewność, że otrzymane danie będzie w 100% odpowiadać smakowi tradycyjnej japońskiej potrawy.